Een Kilo Drank
Voor wie geen Spaans kent en dat is de meerderheid is de Nederlandse vertaling van Dranquilo Drank Kilo. Een Kilo Drank. Het tegengestelde wat met de nieuwe campagne bereikt moet worden.
Na “Glaasje op laat je rijden” en de “wie is de BOB” is er nu na 30 jaar notabene ineens een campagne Dranquilo. Bedacht door staatssecretaris Blokhuis, partijgenoot van Rutte. De partij die toch bekend staat haar overwinningen te vieren met een goed gevuld glas. Dranquilo, hoe bedenk je het. Dat bereikt maar een klein deel van de Nederlandse bevolking. Weggegooid geld (dat beter naar de horeca had kunnen worden geschonken) en dat nog in de peperdure Coronatijd. En dan de timing. Een lock down met Kerst en oud en nieuw, de horeca gesloten. Dus we sluiten de horeca en verbieden mentaal alcohol. Wie kan dat nog volgen. Waarom dat ene gezellige “lock down ”glaasje niet aan ons gegund, terwijl na iedere Corona debat voorspelbaar Kabinet en Kamer afkicken met een slok. Wat is daar mis mee. Maar het kan natuurlijk dat Blokhuis zelf van de blauwe knoop is of lid is van de voetbalclub AGOVV, de Apeldoornse Geheel Onthouders Voetbal Vereniging.
Bedrijfskundig is interessant wat hier is fout gegaan. Ten eerste. Rolverwarring. De overheid stelt zich als ondernemer op terwijl haar rol voorwaardenscheppend moet zijn. Een ondernemer focust zich op doelgroep, klant en product. Het product van de overheid is niet drank, maar gezondheid van de burgers. Noem dat dan en licht in een campagne toe waarom die gezondheid beter zou kunnen. Of bevorder het drinken van volle melk, daar hebben de boeren dan ook nog iets aan.
Ten tweede. Non communicatie tussen departementen. Hoe haal je het in je hoofd zo’n campagne te voeren terwijl de horeca op sterven na dood is en de tap ook nog eens is gesloten. Beschamend. Ten derde luister naar de deskundigen. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft al jaren geleden geadviseerd dat campagnes waarin drank genoemd wordt af te raden is en niet effectief. Ten vierde houd je aan je eigen rol. Ten vijfde het is niet vernieuwend na 30 jaar hetzelfde weer te doen. Innovatie is in ieder geval vooruitkijken. Curieus is dat zelfs het in 1913 opgerichte AGOVV al in 1921 de betekenis van haar naam veranderde in “Alleen Gezamenlijk Oefenen Voert Verder” en de tap opende. Mooie naam voor een overheidscampagne ook. Gericht op gezondheid.