Kotler echte winnaar verkiezingen

Opvallend in de verkiezingsuitslagen is dat partijen die het meest bedrijfskundige principes toepassen ook de meeste stemmen krijgen. Met als winnaar de partij die met een loepzuivere marketingcampagne meters maakt.

Daarom is de echte overwinnaar Kotler, de marketing goeroe. Dit jaar wordt hij 90 jaar. Honderden inspirerende artikelen schreef hij. Hij leverde met zijn boeken “Principes van Marketing (2003) en “Marketing Management” (2008) een doorslaggevende bijdrage aan hedendaagse marketing discipline werd gelegd. Knap was hoe hij zijn inzichten destilleerde uit zijn praktijkervaring. Empirisch dus. Bedrijfskunde pur sang. En wereldwijd gebruiken marketingopleidingen en consultants gebruiken zijn principes. In Nederland verleende Nyenrode hem een eredoctoraat, een van de vele waarderingen die hij wereldwijd kreeg. Vorig jaar vlamde hij met een update van zijn inzichten in het boek “Marketing 4.0”. Daarmee sloegen alle stoppen van het generatiedenken door. Een buitencategorie: de “70 plus yuppies” die onverdroten doorgaan en voor wie ophouden niet bestaat. In iedere sector zijn er mooie voorbeelden. Bij ons Bernhard Haitink, Herman van Veen en ja…en geen toeval .. Jan Terlouw (D66) en Hans Wiegel (VVD), good oldies die de basis hebben gelegd voor de huidige successen en nog steeds iedere generatie inspireren.

En nu heeft de politiek Kotler dus ontdekt. De VVD en D66 voorop. Wat is nu de kern van het Kotler denken. De “atmosfeer”. Een begrip dat hij in 1973 introduceerde. En waarin hij het accent legt op de omgevingsfactoren. “Van buiten naar binnen denken.” Consequent uitgaand van de behoeftes van de klant ook. Het onderscheidende “We laten jullie niet vallen” van D66 heeft zeker veel stemmen opgeleverd. Inspelend op de afstand en eenzaamheid die Corona heeft gecreëerd. En dan die schooljongen met zijn groene trui die aandoenlijk fietsend roept dat hij al bezig is met een scriptie “Nationaal herstelplan”. Passen we het principe “van buiten naar binnen denken” toe op de verkiezingen. Dan zien we dat verlies van stemmen duidelijk veroorzaakt wordt door het denken van binnenuit. Je eigen verhaal vertellen. Los van de alle goede bedoelingen en goede visie. is het eigen verhaal dat zegeviert.

Het herhalen daarvan leidt tot verveling en we waren al zo verveeld door die eeuwigdurende lock down. VVD en D66 lukte het door de lock down muur heen te breken en de huiskamer binnen te dringen. En ons even dat gevoel van saamhorigheid te geven. Zelfs gezellig een glas met ons te drinken. Rood natuurlijk.. Want er zit ook inmiddels veel rood in hun programma’s, dat vroeger vuurrood was. Dat is natuurlijk ook een overwinning van de linkse oppositie met hun impulsen. Dat is het lullige voor hen. Daarom heffen we het glas op al onze hardwerkende politici. Op allemaal. Wijn met een diep en inspirerende smaak. Een “Appellation Kotler Contrôlée” uit 1973. Een ode aan de echte winnaar. Philip Kotler. Proost!

Intakegesprek